بشقابهای سفره پشتبام مان_ خانواده و ماهواره _قسمت بیست و دوم الی بیست و چهارم
بشقابهای سفره پشتبام مان
خانواده و ماهواره
قسمت بیست و دوم
۲ _ پخش سریالهای دنبالهدار
یکی از اصلیترین سیاستهای شبکههای تلویزیونی برای جذب و حفظ مخاطب ، پخش سریالهای دنبالهدار است. سریال دنبالهدار به جهت هیجان و حالت تعلیقی که در متن داستان دارد ، مخاطب را به دنبال خود میکشاند. مخاطب همیشه در حالت انتظار مانده و دوست دارد بداند در قسمت بعد چه اتفاقی رخ میدهد؛ به همین دلیل هم حداقل تا قسمت پایانی سریال، مخاطب شبکهای میماند که این سریال را پخش میکند ؛ اما متولیان رسانه تنها به ایجاد هیجان در سریال بسنده نمیکنند و دنیایی از پیامهای ضدفرهنگی خودشان را در قالب این سریالها به خورد مخاطب میدهند.
بشقابهای سفره پشتبام مان
خانواده و ماهواره
قسمت بیست و سوم
۳ _ ترویج تفکر تغییر زمانه برای ترویج عادات غیر متعارف
بسیاری از افرادی که مخاطبان این شبکهها هستند ، باورهای سنتی و دینی دارند. وجود این باورها اجازه تن دادن به بسیاری از خواستههای این شبکهها را نمیدهد. به همین دلیل هم یکی از اصلیترین راهکارهای این شبکهها برای تحمیل فکر خود ، تغییر نگاه مخاطبان به پایبندهای ملی و مذهبی است. این شبکهها به طور مستقیم و غیر مستقیم در پی القای این فکر انحرافی هستند :« از آنجایی که زمانه تغییر کرده ، باید آداب و عقاید هم تغییر کند. خویشتنداری و عفاف در ارتباط با جنس مخالف ، تفکری است که تاریخ مصرف آن گذشته و دیگر برای این زمانه قابل تجویز نیست. حس خودخواهی مردان و حسادت زنان بوده که در طول تاریخ ، مردان و زنان را محدود به خانواده کرده است. حالا که فرهنگ مردم رشد کرده و از اسارت این خودخواهیها و حسادتها بیرون آمدهاند، تاریخ عمل کردن به آن اندیشههای عقبمانده به اتمام رسیده است.»
این شبکهها با شگردهای خاص رسانهای ، افرادی را که در بند ین تقیدات هستند ، انسانهایی عقبمانده و متحجر معرفی میکنند که نیاز به درمان دارند. چهرهای که این شبکهها از انسان این چنینی ترسیم میکنند ، به قدری زشت است که کسی دوست ندارد مانند آنها باشد.
جالب اینجاست که غرب ، خود به این نتیجه رسیده که آموزههای ناب اسلامی ، موجب استحکام بنیان خانواده است؛ اما باز هم در تبلیغات رسانهای خود، این احکام را متحجرانه معرفی میکند. شاید اعتراف مجله «تایم» آمریکا برای شما هم خواندنی باشد :
قوانین اسلامی باعث شده است که بسیاری از مشکلات حاد اجتماعی که کشورهای غربی با آن دست و پنجه نرم میکنند در منطقه خاورمیانه وجود نداشته باشد.
بشقابهای سفره پشتبام مان
خانواده و ماهواره
قسمت بیست و چهارم
۴ _ فریبکاریهای مذهبی
بسیاری از کسانی که در ظاهر به پایبندی های دینی توجه نمیکنند ؛ یک وابستگی درونی و عاطفی به مقدسات دارند؛ یعنی به صورت کلی از دین نبریدهاند. برخی از شبکههای پر مخاطب فارسیزبان با درک این رابطه درونی، سیاستی فریبکارانه را در پیش گرفته و برنامههایشان را با این ذایقهها هماهنگ میکنند، مثلاً در هنگام نماز ، اذان شیعی پخش میکنند، در مناسبتهای مذهبی برنامههایی با موضوع مذهبی روز میگذارند ، در مناسبتهایی مانند شهادت اهل بیت ع ؛ به ویژه در محرم ، تغییرات محسوسی در برنامههای خود ایجاد کرده و از پخش آهنگهای تند پرهیز میکنند. آنها با اینکار خود را همرنگ با مخاطبان نشان داده و اهداف خود را پست سر این فریبکاریها پنهان میکنند.
وقتی با برخی از مردم سادهاندیش درباره اهداف شوم این شبکهها صحبت میکنید ، تعجب کرده و میگویند :« شما نسبت به همه چیز بدبین هستید. این بندگان خدا هم مثل ما هستند و در زمان اذان ، اذان پخش میکنند و به هنگام عزا موسیقی محزون میگذارند ».
ادامه دارد ...
#_معاونت_فضای_مجازی پایگاه مقاومت بسیج شهید باهنر دانشگاه سمنان
نظر دهید